Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Harva upp gräsmattan, Släta ut gräsmattan.
          hjalmarborgen
          Inlägg 19-08-2004, 10:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 1 189

Hej, jag behöver lite råd ang min väldigt gropiga gräsmatta. Vi har av en hel del tunga fordon fått massor av spår och gupp i gräsmattan, så att de blir svårt att klippa den. I övrigt är den ganska tät & fin, med lite mossa här och var, men vad gör det det är ju grönt! biggrin.gif

Nu hade vi en bondson på besök som tipsade om att han kunde ta dit sin harv och harva upp och släta till gräsmattan så att den blir som ett 2salsgolv". Harven går ca. 15 ca ned i jorden. Sedan sår han med ett vintervete + gräsfrö. Så har han gjort och det blev tydligen väldigt bra.

Nu undrar jag vad Ni tror om detta!?
          Hur går det med mina träd, ganska många träd, ekar & björkar, som vad jag förstår har ganska ytliga rätter, klarar dom detta?

Tips & råd tas tacksamt emot!

unsure.gif unsure.gif

--------------------
          ---------------------
          MVH Hjalmar Borgen
          zon 3 - invid Hjälmaren

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Annika i Korshol...
          Inlägg 19-08-2004, 13:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Jag vet tyvärr inte heller hur det är med trädrötterna. Vetet däremot är nog till för (som du sa) att skydda gräset tills det blir tätt. Jag har använt havre, men man tager vad man haver. Säd kommer upp fort och gör att ytan blir grön snabbt och det gör kanske också att ytan inte torkar ut lika snabbt av solen. Kanske detta också gör att ogräset inte slipper till så lätt. Och eftersom du får klippa den när den blivit för lång så är det ju inga problem med säden, den dör nog.

Så oberoende av om du har stor yta som måste harvas eller endast några hjulspår som kan täckas med jord så går det bra att blanda gräsfröna med säd för att snabbare få en grön matta. Det går säkert också bra att breda ut jord över större yta, om man inte har eller vill använda harv (eller jordfräs).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon