CITAT (Monica i Nässjö @ 08-09-2010, 22:18)

Men visst hade det varit smidigt att slippa allt slabb med korv, leverpastej, köttbullar och favoriten laxpastej på tub, när man tränar

Jag ser riktigt framför mig hur det skulle se ut om jag hade dessa saker till hundarna under träning. Jag som inte ens kan ta två steg utan att snubbla över min egen skugga.
Det hade varit kladd & gegg överallt. Förmodligen hade laxpastejen varit uppsprutad i min näsa.
Monica, du har helt rätt i att arbetet är belöning för en BC. Deras beröm är att få vara med och fortsätta arbeta. 'Straffet' eller hur man nu ska kalla det när de gör nåt dumt är att få ett 'BORT' kommando. De får inte vara med.
Meriona, det är nog så att det är olika 'skolor' precis som för hästarna.
När jag skaffade min Jack Russell tränade jag henne på 'bruksklubbs vis' (vet inte vad jag ska kalla det). Iaf efter hur vi tränade hundarna förr. Det var absolut inget hårt sätt men hur jag än bar mig åt så hade jag ett litet monster.
Hade med henne på en vallningsträning en gång och medans ett annat ekipage var ute på banan så tränade jag lydnad med henne. BC´n min var upptagen med att stirra på fåren.
Min tränare fick syn på oss och frågade 'vad sjutton jag höll på med, jag vet väl för attan hur en hund ska tränas efter alla år som hundförare!'
Jag höll på och tragglade fram & tillbaka och fick noll ordning på henne.
Visst är det en terrier som är, om möjligt,

mer envis än mig men man kan absolut inte skylla på bara det.
Jag började med vallninglydnad på henne istället. Efter en vecka gick hon som en klocka och problemen var som bortblåsta. Vallningslydnaden är som NH. Man tränar efter hundens regler.
Visst är det lilla monstret fortfarande en enveten rackare

men hon kan sköta sig i möblerade rum.