Jag håller delvis med, mitt intryck är att det gått "inflation" i godis som beröm. Jag menar absolut inte att det är fel med gottis, jag vet exakt hur det är att stojsa runt med allt från bollar till pipisar för att belöna medan hunden sitter och stirrar på mig och undrar om man är dum i huvudet, varför plockar jag inte fram köttbullen jag har i fickan i ställer

.
MEN det verkar ofta som att hunden ska ha gottis bara den hoppar in i bilen på kommando, att den sitter stilla och väntar medan man låster ytterdörren, eller liknande där det borde vara självklart att hunden ska lyda även utan belöning.
Att man ger godis vid inlärning, träning etc är en annan sak, men att proppa hunden full med godis på varje promenad gör ju dels att det hela tiden behövs "godare" godis, det är inte heller bra för tänderna eller hullet....
Sedan beror det naturligtvis fruktansvärt, kanske nästan endast, på vilken hund man har. En BC är ju så arbetsvillig att det som tidigare skrivits, västa straffet är att INTE få jobba. En terv eller schäfer är vanligen så förarveka att de gör nästan allt för att behaga föraren. En terrier är ett knippe envishet kopplat med temperament och en boxer blir aldrig vuxen. Självklart måste man anpassa metoder för träning och belöning efter hund, men också sitt eget synsätt på hund och fostran.....