CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-09-2010, 21:47)

Jo, det är nog så sant!
Men om man jämför med oss människor, så kan ju vi tycka att t ex pizza är jättegott. Äter vi det mest varje dag så märks ingen skillnad på figuren, håret, tänderna, humöret osv, i början. Men när väl effekten av ensidig, "dålig" mat kommer då är det kris på en gång. Tänkte att man kanske kunde undvika det för kattens del genom att försöka styra in henne på "bra" mat......
Förmodligen märks det inte direkt, men det märks säkert gradvis efterhand.
Jag har för mig att jag läste eller såg något test på kattmat för ett antal (kan var 5 eller 6) år sedan, där man gjort en näringsnalys av olika mat och kom fram till att vissa märken inte var så bra eftersom de saknade någon aminosyra som behövdes, men jag har för mig att inget märke var helt uselt, och om man ställer sig i affären och tittar på innehållsförteckningen kommer man nog upptäcka att det är ungefär samam sak i ungefär samma mängd i de flesta matsorter. Undantaget är väl kanske sådana sorter som säljs hos vet eller som är hysteriskt billiga i lågprisbutiker.
Tänk på att i innehållsfärteckningen står innehållet rankat efter innehållsprocent, det maten innehåller mest av skrivs först. Eftersom katten är en utpräglad köttätare är det kanske inte så bra om kött kommer först på 3 eller 4 plats......