Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hundgodis som beröm
          Katie
          Inlägg 08-09-2010, 15:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Med risk för att dra igång nåt...

Vid träning av hund så används det otroligt mycket godismatande som beröm och muta. Varför??

Går det inte att få hunden att klara inlärning mm utan godis? Kan man inte berömma hunden på annat sätt än att dra fram godiset?

Jag har tävlat både agility och lydnad innan jag startade med vallning som nu är det jag enbart sysslar med. Själv har jag väldigt sällan använt godis. Jag hade det när jag började med första hunden men efter ett tag slutade jag med det.
          För några år sedan deltog jag och kompisen i en agilitykurs med varsin hund.
          Vi hade inte samma kommandon till våra hundar som övriga på kursen vilket många blev fundersamma över. Ibland sa vi inget till hundarna utan visade bara med kroppen vad vi ville att de skulle göra.
          Instruktören på kursen var på oss hela tiden om att vi måste ge hunden godis så fort hunden hade gjort något bra.
          Vi försökte förklara att vi inte använder godis som beröm men det hade hon väldigt svårt att förstå. Vi kan inte springa ikapp hunden för att ge den en godis när vi skickat den på ett 200meters hämt.

Vad berömmer vi med?
          Rösten, kroppen och att hunden får vara med.

Varför använder du godis till din hund?

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 09-09-2010, 20:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag håller delvis med, mitt intryck är att det gått "inflation" i godis som beröm. Jag menar absolut inte att det är fel med gottis, jag vet exakt hur det är att stojsa runt med allt från bollar till pipisar för att belöna medan hunden sitter och stirrar på mig och undrar om man är dum i huvudet, varför plockar jag inte fram köttbullen jag har i fickan i ställer smile.gif.
          MEN det verkar ofta som att hunden ska ha gottis bara den hoppar in i bilen på kommando, att den sitter stilla och väntar medan man låster ytterdörren, eller liknande där det borde vara självklart att hunden ska lyda även utan belöning.
          Att man ger godis vid inlärning, träning etc är en annan sak, men att proppa hunden full med godis på varje promenad gör ju dels att det hela tiden behövs "godare" godis, det är inte heller bra för tänderna eller hullet....

Sedan beror det naturligtvis fruktansvärt, kanske nästan endast, på vilken hund man har. En BC är ju så arbetsvillig att det som tidigare skrivits, västa straffet är att INTE få jobba. En terv eller schäfer är vanligen så förarveka att de gör nästan allt för att behaga föraren. En terrier är ett knippe envishet kopplat med temperament och en boxer blir aldrig vuxen. Självklart måste man anpassa metoder för träning och belöning efter hund, men också sitt eget synsätt på hund och fostran.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Katie
          Inlägg 09-09-2010, 22:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (KRT @ 09-09-2010, 21:53) *
          Jag håller delvis med, mitt intryck är att det gått "inflation" i godis som beröm. Jag menar absolut inte att det är fel med gottis, jag vet exakt hur det är att stojsa runt med allt från bollar till pipisar för att belöna medan hunden sitter och stirrar på mig och undrar om man är dum i huvudet, varför plockar jag inte fram köttbullen jag har i fickan i ställer smile.gif.
          MEN det verkar ofta som att hunden ska ha gottis bara den hoppar in i bilen på kommando, att den sitter stilla och väntar medan man låster ytterdörren, eller liknande där det borde vara självklart att hunden ska lyda även utan belöning.
          Att man ger godis vid inlärning, träning etc är en annan sak, men att proppa hunden full med godis på varje promenad gör ju dels att det hela tiden behövs "godare" godis, det är inte heller bra för tänderna eller hullet....

Det är väl egentligen detta som stör mig mest när det kommer till godis.

En bekant har en hund som är väldigt otrevlig OCH opålitlig. Kommer man för nära så ska man inte bli förvånad om det smäller.
          Denna hund matas med godis vid minsta lilla tillfälle. Om hunden tittar på en människa eller hund utan att ha tänderna blottade och mord i blicken så blir det ett översvallande HURRAAA från mattes sida och en massa godis.
          Självklart är hunden inte dummare än att den fattat galoppen för hur den ska få godis.
          *Titta styggt på närmaste offer varpå matte säger, 'nämen så får du inte göra'.
          *Titta snällt (ja, ok då, mindre mordiskt) matte blir SÅÅ stolt och matar den 'trevliga' hunden med godis.

Frågan dyker ibland upp från matten om hunden får komma fram och hälsa. Nja, jo det går väl bra. Man kollar snabbt hur många fingrar man har så man vet hur många som strykt med ifall otäckingen råkar få för sig att man är det mest farliga som bevandrar jorden. Är det en sån dag biter hon först och frågar sen.
          Har även fått frågan om jag kan tänka mig att klappa hunden så hon får vänja sig vid att folk inte är farliga.
          'Nej tack, jag behöver mina händer och armar.'

Jag säger inte att godis är dåligt (i rätt mängd vid rätt tillfälle) men denna personen har helt missuppfattat var man förstärker ett beröm och inte.

På en föreläsning jag och ett par bekanta besökte fick jag riktigt bita mig i tungan. Ja, det fick kompisen också. Hon såg ut som om hon skulle spräcka en ven i pannan av irritation.
          En av de andra besökarna hade sin BC med sig. Hon hade som många har lärt hunden att den skulle få en godis vid vacker tass. Inget konstigt i det, men hon gick steget längre.
          Hunden skulle lyfta först höger tass - godis, vänster tass - godis, höger-godis, vänster-godis osv.
          Detta pågick i en halvtimma medans människan satt och pratade. Vet inte ens om hon var medveten om vad hon gjorde eller om det blivit en rutin men hunden satt och tittade på hennes hand och lyfte tassarna som i trans.

Det finns att använda godis sunt - sen finns det obegripligt.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon