CITAT (netaave @ 10-09-2010, 19:10)

Nu har vi iaf haft begravning och jag är helt slut, det gick dock bra, jag fick lite hjälp av prästen.
Fick också otroligt mkt positiva kommentarer om hur fint vi gjort detta, fin musik o.s.v. även beröm för att vi hade buffé och inte landgångar som annars är vanligt.
Nu ska jag sjunka långt ner i TV-soffan, äta lite plock och bara slappa.
Gott att höra.
Angående din huvudfråga i början på tråden som gällde gamar så har jag haft turen att slippa se dem i samband med dödsfall i min släkt. Det har som varit kutym att fru ärver make eller make ärver fru, sen när föräldraparet dött så har syskon delat 50/50 vad gäller faktiska slantar och vad gäller lösöre detsamma men med tillägget att äldsta syskonet väljer först vad den kan vilja behålla som minne.
En variation blev det förra sommaren då min farmors brors fru gick bort och min gammelfarbror som jag säger gick bort snart efter och de inte hade några barn, huvudarvtagarna som var fem delade allt ekonomiskt rakt av. Skillnaden här är att en del av lösöret skänktes till museer innan det delades upp familjärt.
Ja det är olika hur man är funtade, men i min släkt så är vi nog fostrade så att man vårdar nära och kära i livet och i döden.