Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad göra med syrenen, ser trött och angripen ut
          emman.b
          Inlägg 08-09-2010, 09:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 33 714

hej hej
          jag för första gången i mitt liv blivit med trädgård i form av en sommarstuga
          ägarna som haft den innan har på sin höjd bara klippt gräset och inte skött nåt av allt det andra alls.
          på tomten finns bla en syren till min stora glädje men den ser minst sagt lite lessen ut =/
          syrenen är ganska stor och säkert ganska gammal också. jag vet inte vilken sort av syren det är.
          den ser väldigt risig ut med lite blad som alla har bruna prickar. den har blommat minimalt lite för man får leta för å hitta frökapslar på den.
          den står i en skuggig del av tomten som jag skulle tro håller sig ganska fuktig.
          tomten ligger vid kusten utanför norrtälje vilket är zoon 3 vad jag förstått

vad är det som gör att bladen ser ut som de gör?

hur ska jag klippa den för att få nytt liv? jag vill gärna behålla växtsättet så att kapa den vid fotknölarna och få en tät lägre buske är inte aktuellt... vill ha lite trädkännslan av de grövre stammarna kvar

tilläggas bör att den såg precis likadan ut i bladen när vi va där på visningen för en månad sedan så det verkar vara nåt som inte utvecklas snabbt iaf

Bifogad fil  IMG_7874.JPG ( 183.18k ) Antal nedladdningar: 103

Bifogad fil  IMG_7875.JPG ( 103.5k ) Antal nedladdningar: 100

Redigerat av emman.b: 08-09-2010, 09:13

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emman.b
          Inlägg 10-09-2010, 21:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 33 714

granskade bilderna jag tagit lite och det verkar mer troligt med malen. vissa av bladen ser ut att kunna va så som du skriver. andra är bara små bruna fläckar, en död prick mitt i bladet, kan juh vara malen som ätit på bladet eller nåt?
          ska granska mera när jag kommer dit nästa gång

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon