Medvetna kärnsådder av äpple är alldeles för sällsynt. Träd är bland det roligaste man kan odla! Mäktig känsla när den lilla kommer upp på sommaren efter höstens sådder.
Jag sår själv varje år. Slarvsår. Mängder av kärnor och skrottar får ligga till sig och torka. På tomtens lite fuktiga och skuggiga hörn räfsar jag sedan lite lätt i backen, ofta bara med skon, och sedan lätt lager av mull ovanpå. Oavsett om jag helt glömt bort det så finns där närapå alltid några små, lovande plantor.
Några år har jag sått mer seriöst i sandblandad jord, nedgrävda krukor, vattnat på våren och sommaren. Jag tycker att grobarheten blir ungefär densamma. Skillnaden blir att de jag satt rätt i backen lättare kan glömmas bort på sommaren när de behöver vatten.
Japp, det går att beställa Malus Sylvestris. I alla fall när jag kollade sist.
Skulle inte tro att det är några problem att låta den eller hybrider att trivas på B9 heller. Av de som testat många sorter på B9 tror jag inte att jag hört om någon sort som inte trivs på den. A2 grundstam trovs ju också de flesta på, men t ex Särsö vet jag kan vara svår. Men varför skulle man ympa M Sylvestris på B9? Är den särskilt stor på egen rot? (Tror aldrig jag sett ett fullvuxet exemplar.)
Avläggare på äpplen med härdiga rötter tror jag vi skulle experimentera mycket mer med i trädgårdarna. Jag har sett så många fallna kulturaplar som rotat sig och växt vidare också efter hårda vintrar att det absolut är värt tester också med kärnsådda sorter.
Det finns otroligt många mycket karaktärsfulla ätäppelsorter i landet tycker jag. Nu under handelsträdgårdarnas, genbankernas och andras äppelutställninar (i Stockholm bl a på Skansen, Ulriksdals trädgårdar mm) kan man få smaka många rariteter som man sedan kan beställa träd eller ympar av. Järnäpple t ex, har du kollat in det? Ett helt omöjligt äpple, men med karaktär så det skvätter...
Här en sortlista att inspireras av. Fastnar man för ett namn kan man gå vidare med sökningar, t ex på Ebe Plant, för att få veta mer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6v...C3%A4ppelsorterhttp://www.ebeplant.se/apple.htm
Redigerat av Cilla: 10-09-2010, 01:13