Det är en snabb lösning och oftast är det gjort på ett ögonblick av tanken. Det är tragiskt att det finns så mycket som dessa lämnar kvar på jorden att sörja och undra och känna sig hjälplösa. mycket länge sen i senare tonåren gick jag med dessa tankar, men det vände och tur det för det blir inte bättre. En bekant till mig hade supit rätt länge och familjen började tröttna på det hela, så han tänkte sig att ta sitt liv. Säkerligen var han så full att det misslyckades. Han skulle hoppa framför tåget från gångbron som gick över järnvägen. Han var lite seg i rörelserna och hamnade på taket på de sista vagnarna, men vilket jädrans svärande han höll på när han vaknade upp på intensiven, gipsad på flera ställen och bunden. Hur kan det gå så tokigt! det blev en mödosam rehabilitering efteråt och medicinering förstås.
En äldre kvinna, bekant, hade en mano-depressiv sjukdomsbild och när hon var neråt, hotade hon och ta sitt liv om hon inte fick som hon ville. Sagt och gjort, hände det igen när vi besökte henne, men andra gick undan hennes klagan och jag var på väg ut fr. toan och hon malde på. Jag tog tag i hennes tvättlina som hängde i badrummet och frågade vad det var frågan om..... bla ...bla...alla vill se mig död ... bl..bl.. och sedan gick tanten mot balkongen och jag efter. sån martyr som hon var! Jag frågade om hon tänkte nu äntligen hoppa (de bodde på 4;e vån) javisst, det skulle hon och sååå oförskämt jag var enl. henne... bla...bla... Sen ställde hon sig på en stol på balkongen och jag tog fram tvättlinan så hon såg det. då frågade hon förvånad vad jag skulle med det till ------ jag ska ge dig ett hjälpande hand, böj huvudet så får du snaran runt halsen och jag puttar ner dig, så det blir ordentligt gjort. Det var en jädrans fart hon fick och smet in MEN alldrig mera hotade hon med det, inte ens till anhöriga som var förvånade ---- så jag berättade vad jag hade gjort .........det blev ett gott skratt och huvudsaken var att de närmaste slapp lyssna på det gnället mera när hon deppade ........ ......fuchian....
Redigerat av fuchian: 13-09-2010, 21:49
|