CITAT (Cilla @ 13-09-2010, 13:52)

Bra trädval!!! Även om det tar tid innan nötter kommer (man får vänta ungefär lika länge som på gråpäron, kanske några år till) så är ju träden fantastiska också utan. Doften på bladen när man rör vid dem - glöm inte att röra vid dem nu innan bladen faller, alla valnötsträdsägare! I ditt läge skulle jag inte fundera på något annat än en Juglans Regia, dvs den äkta.
Äkta valnöt kan faktiskt klara sig också i zon 2. Det som krävs är att frökällan inte kommer ifrån sydeuropa eller liknande. Jag har en frösådd äkta valnöt med ursprung från blåsigt ställe i Skåne. Nu står den i blåsigt ställe zon 2. Här kan jag inte ha den som enstammigt träd, den får växa flerstammigt som gör den mindre sårbar.
Jag skall prova äkta valnöt i zon 3, naturligtvis i bästa möjliga läge, men i alla fall. Frökällan är ett träd som står i Kalmar, om det kan sätta grobara nötter där finns chansen att det åtminstone skall överleva här. För det är ju det som ofta är problemet med valnöt i zon1, att dom inte hinner sätta ordentliga nötter. Men som sagt, med rätt proviniens skall det fungera bra på Bjärehalvön.