CITAT (Jan Lindgren @ 13-09-2010, 22:23)

Hej!
Alla har vi väl vänner och bekanta som tagit livet av sig. I de flesta fall så har en del i omgivningen vetat om problemen men inte kunnat göra något. Ett vanligt uttalande när någon har psykiska problem är "ryck upp dig " och liknande. Är det någon som behöver stöd så hjälp personen till en psykiater. Vi behöver fler psykiaterer som inte är offentliganställda. Jag var med en person som stöd på Kristianstads sjukhus akutpsykiatriska mottagning. Ett sådant vidrigt "omhändertagande". Då bestämde jag mig för att hellre ta mitt liv än att riskera att hamna på ett sådant ställe om jag blir svårt sjuk.
Jag har varit inne i den berömda väggen. Jag hade omdömet att skaffa en privat psykiater. När jag då var färdig att göra slut på allt så började jag längtansfullt titta på alla stora lastbilar som jag mötte då jag var ute med bilen. Min psykiater påpekade lugnt att jag nog inte ville ta livet av någon annan också och i en "trafikolycka" så kunde en massa människor bli skadade. En kunnig psykiater och lämplig medicin var vad som räddade mig. Med hjälp av medicin kunde jag fortsätta att arbeta och försörja mig.
Antidepressiv medicin hjälper många men inte alla så ska vi minska självmorden så måste vi utveckla andra mediciner som påverkar fler signalsubstanser. Vi behöver också se till att det finns fler psykiatrer och eventuellt fler psykologer. Man måste också få en acceptans för att läkare och patient måste fungera tillsammans så läkarbyten måste vara lätta att genomföra. Ska vi få fungerande sjukvård så kan vi inte låta landstingen få besluta om vilka resurser som ska finnas och vilka mediciner landstingets innevånare ska få. Idag kan det vara livsviktigt på vilken sida om landstingsgränsen man bor.
MVH
Jan Lindgren
Hur kommer det sig att du tror att "vi alla" känner någon som tagit livet av sig? Jag känner då ingen. Däremot har jag i både mitt yrkesliv och som privatperson träffat på personer som gått in i väggen. Och vet du vad! Ingen av dem hade
"omdömet" att skaffa sig en privat psykolog eller psykiatriker. Det omdömet har inte en som gått in i väggen. Det känns som om du missat nåt när det gäller att " ha gått in i väggen ". Du kanske har blandat ihop det med nåt annat
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!