CITAT (Suz @ 14-09-2010, 19:40)

OCH måste jag bara säga, hur sanslösa är många människor som bara vill "titta"???
Stod stora klungor innan brankåren kom och de samlade sig mitt i vägen bara för att glo!!!!
Jag blir helt ordlös.....att frivilligt välja att se en sån här sak om man inte måste eller behöver/vill hjälpa till!!!
När brandmännen sedemera höll upp filtarna (tror de var en fyra fem män) så går folk RUNT för att se om de kan kika från andra sidan!!!!
Ibland tappar jag tron på mänskligheten!!
Och "alla" ringde 112 på sina mobiler, förmodar jag, men ingen hjälpte den skadade ELLER chauffören ?? Eller hade några uppgifter om personen verkligen VAR fastklämd ?
Om man kommer fram till en olycksplats ska man INTE vara läkare, man ska vara medmänniska !!
Man behöver inte göra så mycket, men man kan hjälpa den skadade nåt OFANTLIGT, genom att bara sätta sej jämte den skadade, hålla deras hand, försöka få dem att förstå att de inte är ensamma och att hjälp är på väg. Du behöver inte ens prata, bara hålla handen !
Naturligtvis, om de är medvetslösa, kolla andningen, och om de inte andas, bry dej inte om ev nackskador. Andas personen inte, så dör hon DEFINITIVT ! Du kan INTE göra det sämre !
Om personen blöder ymnigt, tryck nånting emot såret (din handflata duger utmärkt !).
Tänk på att du kan ALDRIG göra nånting VÄRRE, BARA BÄTTRE !!!
Redigerat av omk: 16-09-2010, 00:44
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein