Hej Cilla,
för att göra en lång historia kort: Ja, jag har fuskat lite med egen cider och äppelvin och vet att äpplet är ganska bångstyrigt, och har en liten musterianläggning med hygglig kapacitet. Men efter en resa i Normandie har jag blivit inspirerad. Vet inte alls var det slutar någonstans utan jag kör på från liten skala till att börja med. Tänker gå en kurs till våren i fruktträdsbeskärning. Det kan inte vara rätt som folk stympar sina äppelträd i gårdarna och jag vill ha kunskapen ifall jag har möjligheten att rädda något träd. Samt ha kunskap för egna små försök.
Det är intressant att läsa om att det finns "flera aktiva cidertillverkare". Hur pass vanligt är det?
Tack för tipsen om hur jag ska förvalta äppeldagarna på Julita.
Idag var jag nere vid "fyndet" och plockade några äpplen. Det lilla trädet har 4 cm små frukter med långa skaft, lika långa som frukten, 4 cm. Buskaget har lite större äpplen, ca 5 cm, med mycket korta skaft.
Äpplena från buskaget hade fadd smak, som att tugga på ett blad. Smakade lite "grönt" men gav i övrigt inga intryck alls. En nitlott. Helt otroligt att ett äpple kan vara så komplett smaklöst!
Men det långskaftade äpplet från det lilla trädet formligen exploderade på min av förkylning bedövade tunga. Det gör att jag inte kan göra någon bra bedömning, men sötsyrlighet liksom krusade och frasade över tungan och i skalet anades att det hade arom. Det var liksom - gott, på ett lite burdust sätt. Nu var det nog inte riktigt moget, får se hur det utvecklas. Kan jag ha gjort ett fynd?
Mitt intresse av att kunna ympa in sylvestris på B9 har inte minskat med detta. Jag får läsa på det här om ympning och när det är lämpligt att ta ympris.
Jag har för mig att järnäpple var en av de sorter som rekommenderades gammalt tillbaka då man försökte puffa för cider i Sverige, tillsammans med bland annat Borgherre, eller minns jag fel?
Egentligen är det inget bekymmer om det blir för stort om 20 år, ifall träd på B9 inte heller har så mycket längre livslängd. Det är bara det här med att man vill få frukt så tidigt som möjligt. Jag har en 13 m sträcka utefter en låg stenmur som skulle kunna avvaras för försök. Jag känner mig frestad.
Måste alltså bara hitta någon fredad plats i trädgården att så frön i. Var det bra under en buske? Har en svartvinbärsbuske som kanske kan fungera som "mamma" för de små.
/Bruno
|