CITAT (Red Top @ 17-09-2010, 20:38)

Det sorgliga med det som händer och har hänt i Sverige efter att de nya reglerna trädde i kraft är att det låter alldeles för hemskt, för att människor ska kunna ta det till sig.
Av ren självbevarelsedrift skjuter man alla hemskheter ifrån sig.
Det är inte förrän det drabbar någon man själv känner, eller en själv, som hela vidden av det ogenomtänkta beslutet om att sätta en tidsgräns, går upp för en.
Inte bara de, som stödjer alliansens politik, har svårt att sätta sig in i konsekvenserna. Det gäller många friska, arbetsföra människor i båda blocken.
För mig är det självklart, att det måste vara individuella bedömningar, som styr, inte fastlagda tidsgränser.
Hur sjukdom och behandlingar drabbar är givetvis individuellt. Det gäller såväl förkylning, som cancer eller annan sjukdom. Varje människa är unik.
Det är människosynen, som skiljer de rödgrönas ideologi från alliansens. De rödgröna vill ha en individuell bedömning, alliansen en fyrkantig ram, i form av ett visst antal dagar.
Så upplever jag det också , när man berättar om hur det är så tror inte folk på det för så kan det inte vara i Sverige Där vi är vana vid att det finns ett skyddsnät och att det tagits bort så att människor , som redan har det svårt t ex p g a sjukdom , ramlar rakt ner i asfalten finns inte på kartan för väldigt många.
Både vi och min kompis , som jag skrev om förut , har ibland haft svårt att få folk att förstå att reglerna som dagens regering lagt fast är så här , drabbar så här och att politikerna inte vill göra något åt det utan de har menat att det ska vara precis så här . Det är det som är svårast att förstå för många , just att det är meningen att det ska vara så här för sjuka , arbetslösa osv.
Och naturligtvis är vi olika och drabbas olika av t o m samma sjukdom. Att inte ens få vara sjuskriven under konvalescenttiden efter t ex en operation därför att den förutbestämda sjukskrivningstiden gått ut är ju inte klokt. Eller att kalla in en männsika som ska dö i cancer inom några veckor för att utreda vilket sorts jobb han skulle kunna klara i framtiden.
Vad kostar det här för samhället ? Att man på FK är tvungna p g a av reglerna att kalla in dödssjuka för utredning av vilket jobb de kan klara av och att vården får ta hand om de som varit tvungna att jobba fast de inte är färdigbehandlade eller fortfarande är sjuka när komplikationerna tillstöter . Vad kostar det idag , i morgon och kommande år ?
.