CITAT (Motti @ 17-09-2010, 22:04)

Tycker inte man ska generalisera sjukkassan,min bästa vän har svår cancer och ingen har tvingat henne till att arbeta en dag,tvärt om så har hon fått stöd både från sjukkassan och sin arbetsgivare på alla sätt man kan tänka sig.Dom här särfallen måste ha med att göra vem som sitter i sjukkassans styrelse och vad de har för människosyn,tyvär så har inte alla männsikor empati och förstår vad de handlägger utan går helt på lagen istället för att se vad det verkligen handlar om,riktigt sjuka människor som inte orkar ta sig ur sängen som kanske stoppar i sig 40 tabbletter i veckan som påverkar dom helt,hur ska en männsika orka ens tänka på att jobba då ?
Motti , hur länge har din väninna varit sjukskriven ? Hon har kanske fortfarande ett antal dagar kvar innan hennes sjukskrivningsdagar är slut, vem vet .
Det är tyvärr inga särfall vi pratar om och en handläggare på FK har bara att göra som regeringen , din regering , bestämt . En handläggare kan inte gå utanför dessa regler och visa empati som du skriver .
Ta och tänk till för en gångs skull , hur skulle det gå till att en handläggare skulle kunna gå utanför systemet och låta någon fortsätta att vara sjukskriven och få sjukpenning ? Vem skulle betala denna sjukpenning , handläggaren ? För du kan inte lura systemet , det är bara så att när de dagar som regeringen bestämt att du max får vara sjukskriven gått ut så har de , punkt slut, oavsett om du är frisk då eller inte.
CITAT (gnon49 @ 17-09-2010, 22:18)

Min bror genomgick en canceroperation förra året. Jag har bara hört lovord från honom. Han fick en utmärkt vård och efter stamcellsoperationen var han i utlandet på någon rehab. Ingick i vården. Han skall nu försöka återgå, eller åtminstone prova om han kan arbeta, och hur mycket. han har fått en mjukstart och tror han skall kunna arbeta, annars blir det sjukersättning. Allt enligt honom själv.
Men sjukersättning finns ju knappt i dag. Den tidsbegränsade är borttagen och det är väldigt väldigt få som får icke tidsbegränsad = " sjukpension " i dag .
Tycker det är fel att den tidsbegränsade är borttagen , den fick man om det beräknades att man skulle komma att vara arbetsoförmögen ett år framåt i tiden . Sedan omprövade man och bestämde utifrån det vad som skulle hända sedan.
CITAT (Gunilla T @ 17-09-2010, 21:51)

Mamamaggan...jag blir så ledsen när jag läser vad ni går igenom...

till dig och din man.
Tack !