Hej Bruno - roligt med ciderintresset!
CITAT (Bruno66 @ 15-09-2010, 20:19)

Tänker gå en kurs till våren i fruktträdsbeskärning.
Kul! Var och för vilka ska du gå?
Det är intressant att läsa om att det finns "flera aktiva cidertillverkare". Hur pass vanligt är det?
På mina kurser och bland de jag träffar för inspektioner av äppelträd stöter jag på en och annan som gör cider för eget bruk eller för en lite större krets. Det tillhör väl inte det vanligaste att göra med äpplen, men det finns en intresserad krets och jag skulle tro att detta kan komma att öka.
Men det långskaftade äpplet från det lilla trädet formligen exploderade på min av förkylning bedövade tunga. Det gör att jag inte kan göra någon bra bedömning, men sötsyrlighet liksom krusade och frasade över tungan och i skalet anades att det hade arom. Det var liksom - gott, på ett lite burdust sätt. Nu var det nog inte riktigt moget, får se hur det utvecklas. Kan jag ha gjort ett fynd?
Japp!
Mitt intresse av att kunna ympa in sylvestris på B9 har inte minskat med detta. Jag får läsa på det här om ympning och när det är lämpligt att ta ympris.
Under djupaste viloperioden men inte när det är mycket kallt - då riskerar riset att torka. I Stockholmsområdet brukar december vara en bra månad. Sedan tillkommer lagring av riset, som du kan lära mer om via www.svepom.com.
Jag har för mig att järnäpple var en av de sorter som rekommenderades gammalt tillbaka då man försökte puffa för cider i Sverige, tillsammans med bland annat Borgherre, eller minns jag fel?
Jag har för mig att något av jkärnäpplena nämnts i dessa sammanhang, men om det vet de mer om på Julitta!
Måste alltså bara hitta någon fredad plats i trädgården att så frön i. Var det bra under en buske? Har en svartvinbärsbuske som kanske kan fungera som "mamma" för de små.
Skugga är bra för att markerna där inte torkar ut så snabbt. Behöver inte precis vara i djupaste skuggan eller där grodden inte kan få växa till sig lite. Bort med gräset bara, det är för svårt för äppelgroddar att stångas med.