Måste man rädda alla som verkligen vill dö? Om man förhindrat självmordsförsök flera gånger, men människan fortfarande inte hittar det som är bra i livet, inte kommer upp till ytan mer än till nöds, kan man tvinga den personen att fortsätta leva, då det enda som egentligen man har som skäl är att det gör så ont i en själv om den man älskar försvinner? När man hellre vill att den personen fortsätter sitt privata inombordshelvete för att man själv ska slippa ta itu med det svåra sorgarbetet, när ingen hjälp finns och ingen hjälp hjälper. När det som räddar människan tillbaka är övertalningsförmågan i situationen, och skuldbeläggning "nej, du får inte dö, du ska leva för mig. Jag kommer att få samvetskval resten av livet om du dör, du kan inte dö just nu. Inte nu, vi måste lösa detta problem tillsammans först, du får inte ha något ouppklarat med mig innan. Nej, jag ger dig aldrig tillåtelse att dö. Aldrig. Du får inte." Finns det något fall sär man faktiskt som medmänniska ska lämna sig själv vid sidan om och låta den självmordsbenägna bestämma själv över sitt liv? Kan man leva med att man gett sitt medgivande?
|