Jag köpte ett frysskåp av märket Bosch för något år sedan då min gamla box (från 70-talet) isade igen på nolltid då packningarna i locket började ge sig. Minns inte riktigt varför jag valde just den frys som jag gjorde men kan tänka mig att det hade med pris och utrymme att göra. Moderna kylar och frysar rymmer dock inte lika mycket som de gamla gjorde då väggarna är tjockare för att få plats med mer isolering. Har frysen i vardagsrummet just nu eftersom den inte får plats i mitt minst sagt lilla kök, fattar inte varför man vräkte på med ett vardagsrum på 35 kvm och gjorde detta minimala kök men det skulle kanske vara så på 50-talet. Min gamla box hade jag i källardelen men där står nu en elektrisk kap- och gersåg istället.
När det gäller kylskåp har jag väldiga problem eftersom det är 50-talsstandard på mitt kök och skåpet får inte vara bredare än 55 cm brett för att få plats. Från början satt där ett mycket mindre kylskåp och jag fick ta bort underskåpet för att kunna ha ett skåp av golvmodell där. Nackdelen med dessa smala kylar är att de alltid är kombinerade med en liten frysdel och det gäller att hitta något som har så stor kyl och så liten frys som möjligt och det är inte det lättaste. Dessutom brukar det bara vara en enda kompressor som skall betjäna både frysdelen och kyldelen och det gör att de går sönder rätt ofta och jag är inne på min 4:e kyl nu sedan -88.
Drömmen är att riva ut hela köket och bygga nytt för att få plats med fullstora vitvaror men när skall jag få råd/ork att göra det...? Min diskmaskin är bara 45 cm bred och för att få plats med den var jag tvungen att flytta skåpstommen med lådorna ca 4 cm närmare spisen.
CITAT (gnon49 @ 20-09-2010, 13:22)

Har dålig erfarenhet av klena handtag i kyl frys så kolla att det inte är handtag i plast. Dom håller inte.
Det finns kylar och frysar som har en slags handtag eller en fotpedal som liksom pyser in luft i skåpen innan man öppnar och då brukar handtagen hålla.
Redigerat av malcolm: 20-09-2010, 12:50