jag klipper enligt dom olika grupperna, bara det att jag lär mig inte grupperna (bryr mig inte) utan klipper efter hur växten beter sig!! så återigen svara på min fråga till dig, eller har du missat den ?
Finn -- en clematis som blommar på skotten som kommer på sommaren, kan man klippa ner på våren det som är visset då får man många nya skott som ger blommor. det som inte är dött kommer det också komma årsskott med blommor.
dom som blommar blommar på flerårigved ska man spara det så att man får blommor. där klipper man ju inget. det som är dött till våren tar man ju bort i vilket fall som helst.
enligt min beskärningsbok ska man klippa de storblommiga hybriderna på våren. och då det som är visset/dött precis så som jag gör.
att ta bort det döda vissna på våren (som jag gör) måste man ju göra och är inget som gör att en klematis blir vanskött.
att gallra ur en klematis som blommar på flerårigved. gör man efter blomningen.
och varför kan du inte besvara på min fråga vad det är som gör att min metod ger vanskötta klematisar som blommar dåligt ?
jag tror du har koll på hur dom blommar. jag beskär efter hur dom blommar. samma sätt som klippgrupperna är gjorda efter hur dom blommar. eller har jag förstått fel ?
men tillskillnad läser jag inte om alla vilken klippgrupp dom tillhör. utan tar bort det är som är visset på våren. ganska logiskt och säker metod tycker jag.
om det är nåt som är väldigt fel och som allvarligt skadar en klematis bör du väl då rätta mig ?
annars kommer jag ju fortsätta såhär och också känna mig mer taggad att fortsätta ge dessa råd.
Redigerat av flaxss: 20-09-2010, 15:44
|