CITAT (Christa @ 20-09-2010, 16:50)

När jag var tonåring på 70-talet så tror jag inte det förekom personrån alls. Nu har det blivit vanligt och speciellt bland tonåringar.
Jag tycker det är mycket obehagligt och jag undrar vad som gjort att tonåringar flippar ur så fullständigt så de rånar varandra.
Jag var också tonåring på 70-talet och på den tiden var man aldrig rädd för att bli rånad/bestulen men det har definitivt ändrats sedan dess. Blav själv rånad för några år sedan då jag varit på den lokala puben av fyra svarta ungdomar som helt plötsligt hoppade fram beväpnade med knivar och stal allt av värde som jag hade på mig, plånbok etc. Det var minst sagt en chockerande upplevelse som det tog lång tid att koma över och jag såg svarta rånare överallt under en tid.
Tror att dagens brottslighet mycket beror på denna jakt efter prylar, reklam etc. säger att man skall ha den senaste mobilen, den senaste lap-topen mm. och många tonåringar har inte den ekonomiska möjligheten för att skaffa allt detta. Alla dessa dokusåpor som visas på TV har nog en bidragande orsak till det hela, skit i andra så länge du klarar dig själv.
Påstår inte att 70-talet och tiden innan var ett paradis men på något sätt hade barn och ungdomar en närmare kontakt med sina föräldrar på den tiden.