CITAT (malcolm @ 21-09-2010, 11:53)

Jag tror liksom Jan Lindgren att narkotikan har en stor betydelse när det gäller det ökade antalet rån, bankerna har infört säkrare hantering av pengarna och då flyttar brottsligheten ut på gatorna istället. Den sjunkande moralen i samhället spelar nog också in, det som var otänkbart på 60- och 70-talet rycker folk på axlarna åt idag och att ha blivit rånad hör nästan till allmänbildningen i större städer.
Jag skulle nog säga - vilken moral? Jag lämnade "storstadsgettot" för ett antal år sen och flyttade till "bonnalandet". Vilken skillnad! Man kan lämna sakerna på tomten och dom finns kvar dagen efter. Än så länge i allafall. I storstaden kunde man stå i fönstret helt synlig och se hur "någon" försökte rycka upp våran fastgjutna brevlåda. Kommer ihåg en händelse i tunnelbanan under rusningstid, ( fullt med folk), klev en alkolist på. Han hoppade på mig och hotade sticka ut mina ögon. Vad hände - ingen hjälpte mig. Folk vände bort blicken och backade bort längre bak i tunnelbanan, en del klev av vid nästa perrong och klev in i nästa vagn. Kvinnor, även stora starka karlar. Själv lyckades jag smita ut efter ett tag, oskadd.
Har läst att det har blivit ännu värre där jag bodde förut, mord och misshandel. Men alla dessa brott ger ingen "kännbart" straff. Några månader, högst några år om det huvudtaget blir något. Fängelserna är ju helt okej, egen tv, mat tre gånger om dagen. Så inte undra på att brottsligheten ökar. Dom som blir lidande är brottsoffren och där sätts inga resurser in.