CITAT (Kajsa @ 21-09-2010, 16:48)

Flaxss det som fryser det fryser, jag har en del stor blommiga klematis grupp 2 här som fryser ner varje vinter och blommar i augusti men det blir alltid sämre med blommor vid den tiden, dom blommar nog bäst tidigt i zon 1 - 3, jag bor på gränsen mer zon 4.
Viticella sorterna blir stora och kraftiga dom måste klippas ner annars vet jag inte hur dom ser ut året efter, mest en stor rishög.
men då gör du ju samma sak som jag gör, klipper veck det döda på våren på dom som frusit ner ?.
viticella är (väl en som blommar på årsskotten) antingen klipper man veck det som är visset och dött. eller som du skrev klipper ner den helt (lämnar 2-4noder).
detta hade jag klarat av utan att veta klippgrupp dom tillhör.
när man vet hur dom blommar och växer vet man (kan man tänka ut) hur man ska beskära dom. och detta gör jag utan att exakt fördjupa mig med klippgrupper när jag klipper.
för mig är det inte så avancerat att klippa dom. och min ''latmetod'' (klipp veck allt dött på våren). brukar funka på de flesta.
hursom att klippa veck allt dött på våren ger inte vanskötta eller döende klemtisar.
sedan att man måste veta klippgrupp ur klimat synpunkt (som du skrev hinner inte blomma). är ju inte det jag har skrivit om. i det fallet är det ju viktigt att veta grupp.

(ps -- lättare att diskuterar detta med dig Kajsa )
Redigerat av flaxss: 21-09-2010, 16:36