CITAT (theseraphim @ 22-09-2010, 23:49)

Jag är inte förvisso kock men induktion känns lite otp(over the top)då det inte direkt får maten att smaka bättre eller snabbar upp tillredningen men givetvis skönt att småttingar inte kan bränna sig.
/.../
Induktion får förvisso inte maten att smaka bättre men för övrigt har du fel. På booster effekten kokar vattnet upp snabbare än med vattenkokare och så fort som du vrider (eller i mitt fall touchar) ner värmen blir effekten omedelbar i kärlet. Ingen onödig eftervärme och överkokningsrisken är minimal, förutsatt att man inte lämnar spisen medan plattan är på full effekt.
Induktion fungerar som en gasspis på det sättet att värmeeffekten är omedelbar.
Du behöver aldrig förvärma plattan, du tar en stekpanna, klickar i en klick smör och sätter på plattan. Exakt då börjar smöret att smälta. Rena trolleriet!
Jag tyckte att induktion kändes onödigt tills vi köpte den, Ikea hade prissänkt med 1000:- och då tyckte jag att det var värt det.
Nu när jag haft den ett tag skulle jag inte vilja vara utan en sekund. Den har verkligen effektiviserat min matlagning. Vattenkokaren är intryckt längst ner i skåpet och inte behövts en endaste gång sedan vi fick hem induktion.
Dessutom sa elektrikern som installerade den att den drar ca 30% mindre el än en vanlig spis.
Denna häll har vi.Och denna ugn.Nä, jag jobbar inte på IKEA....
Redigerat av Anma: 22-09-2010, 23:32