CITAT (malcolm @ 22-09-2010, 22:41)

Som jag sa i mitt första inlägg så är det inte alla kommuner som infört källsortering men jag hoppas naturligtvis att det skell införas överallt Inte ens i stockholmsområdet finns det i alla kommuner fast just Huddinge ligger i bräschen vad det gäller miljötänkande och jag hoppas fler kommer efter och tom. kungen var här och invigde en anläggning för ett antal år sedan.
Kan förstå ett det kan vara svårt i glesbygdskommuner att införa källsortering men där det går tycker jsg absolut att det borde finnas.
Här i min "glesbygdskommun" har möjligheterna att sortera sopor funnits i många år och som konsument har man möjlighet att välja mellan olika sophämtningsalternativ, för den som inte vill/inte kan sortera och lämna till återvinningsstationer osv. så är sopavgiften högre.
Vi har dubbla komposter en öppen för trädgårdsavfall och en sluten för hushållsavfall, grövre ris eldar vi dock upp även om man får lämna sådant på återvinningsstationen för hur den än är så är det lite mysfaktor över att göra en liten brasa ibland.
Papper, glas, konservburkar, plastl, batterier osv. hamnar vid återvinningsdepån som är tillgänglig dygnet runt och oftast tar vi med det i samband med handling.
Övrigt avfall som förr betecknades grovsopor lämnas in vid den bemannade återvinningscentralen och där lämnas även miljöfarligt avfall in.
Det är nog mestadels fönsterkuvert och trasiga kläder som hamnar i vår soptunna.