CITAT (Margith @ 22-09-2010, 16:06)

Tack Blomkronan, OK det var Schweiz inte Tyskland

, men min fråga kvarstår nog:
Är det samma sak om jag köper en kyl/frys/tvätt/torktumlare?
Klints ursprungsfråga var:
"Om man vill köpa svenskt finns det nåt märke idag som tillverkar alla produkter i Sverige."
Om det nu är viktigt för mig att köpa svenskt, vad ska jag välja?
Nej det finns inget märke som har kvar
all sin tillverkning i Sverige. Elektrolux har bara delar av sin tillverkning i Sverige. vissa spisar, kylskåp och frysar tillverkas i Sverige.
Asko/Cylinda tillverkar tvätt och tork i Sverige. Asko och Cylinda är samma maskiner bara i två olika märken.
Fabriken ägs och drivs av Asko och Cylinda köper sina maskiner därifrån.
CITAT (malcolm @ 22-09-2010, 18:01)

Tyvärr räcker det med att man satt på märkskylten här i Sverige så får man skriva "Made in Sweden", de flesta vitvaror är tillverkade i östeuropa men de behöver ju inte vara sämre för det. Jag har en Cylinda tvättmaskin och den lär vara gjord här i landet, den är ca. 10 år gammal och fungerar klanderfritt fast för något år sedan skar ett lager i motorn men det var av standardtyp och kostade bara 14:50 på Biltema och jag kunde byta det själv. Bytte kol också när jag ändå höll på men de var betydligt dyrare och fanns inte på Biltema.
malcolm
om du tittar på lappen som sitter vid luckan så kan du se ett
"a"made in sweden. "a" står för Asko. så du har en
asko tillverkad maskin med
Cylinda namnet.
Cylinda är ett varumärke som ägs av Elektroskandia. obs! cylindas övriga grejer är INTE svensktillverkat, som många tror. det är bara tvätt och tork som är svenska.