Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amryllis - hur gör jag nu
          Alba
          Inlägg 26-09-2010, 14:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag har haft min Amaryllis ute hela sommaren i halvskugga och skött det som en krukväxt - vatten och näring.
          Nu börjar det bli kalla nätter så jag har tagit in den.
          Om jag förstår detta rätt så ska den nu stå mörkt - har ingen sval plats - och jag ska sluta vattna......eller ?
          Jag hoppas på blomning till jul - när ska jag ta fram den igen då ?
          Ska den omplanteras då ?

Jag blir glad för alla tips jag kan få.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 26-09-2010, 15:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Fast Bassam, då kommer de ju inte att blomma till jul...

Här hittade jag bra information:

"Så sköter du en Amaryllis

Om Amaryllis
          Denna vackra blomma kommer ursprungligen från Sydamerika. Den finns numera i många nyanser och storlekar bla, röda, vita, laxfärgade, oranga, rosa. Det finns även tvåfärgade och gröna amaryllisar.

Inköp
          Känn på amaryllislöken innan du köper den, de skall kännas hårda och ju större de är desto fler blommor får du.
          Löken skall planteras så fort man köper den. Har man inte möjlighet till att plantera den på en gång bör man förvara den i ett utrymme som håller 9 grader celsius.

Skötsel
          För att "väcka" löken bör man låta rötterna vara i vatten över natten, men själva löken måste vara torr. Den bör planteras i vanlig krukväxtjord i en så stor kruka att det är 3 cm mellan löken och krukkanten. Vad planteringen bör den sättas så att halva löken är ovan jord. Sedan skall man vattna igenom jorden ordentligt.
          Placera amaryllislöken varmt och ljust, gärna i ett fönster ovanför ett element. Normal rumstemperatur på 20 grader är bra. Amaryllis löken skall sedan inte ha mer vatten förens blomknoppen har tittat upp ur löken.
          Det tar 6-10 veckor för löken att blomma sedan man planterat den. När blomknoppen tittat upp vill den ha mer vatten, låt jorden torka upp något mellan vattningarna.
          När amaryllisen har blommat över skär man av blomresterna så slipper löken lägga ner kraft på att bilda frö. Börja vattna med växtnäring 1 gång/vecka när amaryllisen blommat över. Häll på med detta tills i augusti. Stängeln tas bort när den vissnat ner.

Förvaring inför nästa säsong
          Sommartid kan man ha amaryllisen ståendes ute i skyddat läge i halvskugga. Det är viktigt att gödsla och vattna under sommaren så den bygger upp energi i löken. I september slutar man gödsla och vattna och förvarar den ljust eller märkt i 12-20 grader. Så skall den stå i ca 2 månader innan man planterar om den och placerar den ljust och varmt. Ta bort gammal jord och var rädd om rötterna när ni planterar om den.

Att få en amaryllis att blomma om brukar inte vara så svårt om man följer dessa råd. Däremot att pricka in blomningen till jul kan vara värre, men amaryllisar är vackra när de än blommar! "

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 19:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon