Tack för det asgarvet.
Kunde riktigt se dig framför mig med både moped och Amazon.
Jag har kört traktor långt innan jag egentligen borde. Jag stod upp och körde. Hade jag suttit på sätet så vet jag inte vem som skulle skött pedalerna. Jag nådde dem inte.
När min käre far fick för sig att 'nu var det dags för dotera att lära sig backa med kärra' gjorde han en speciell övning för mig.
Han körde ut mig och traktor med kärra i skogen. Där stannade han, stängde av traktorn och klev ur.
'När jag kommer tillbaka ska kärran vara inbackad mellan de träden', sa han och pekade.
'Just det, kärran och traktorn ska vara hela också när jag kommer tillbaks'.
Öhh, jaha???
En sak jag ärvt av min far är envishet.
Först tittade jag efter gubben som om han inte var riktigt klok. Menade han allvar?
Jodå, det gjorde han. Det var bara att starta traktorn och börja backa.
Det tog ett par försök tills jag fattade att ratten skulle runt i motsatt riktning för att kärran skulle svänga dit jag ville. Sen gällde det bara att räta upp den.
Jag var 8 år när jag lärde mig backa med släp. Lite annorlunda träningsmetod men den funkade.
Med tanke på att jag är otroligt otursförföljd så är det helt otroligt att det endast hänt en sak med traktorn.
OCH DET VAR PAPPAS FEL!!!Vi bor utmed en landsväg. Ett av våra gärden ligger på andra sida vägen.
Vi höll på att ta in höet och eftersom jag inte tål hö eller andra torkade växter så är jag traktorförare istället.
Jag hade precis varit och dumpat av ett hölass, körde över vägen, vidare över bron till gärdet och samlade upp balarna. Strax innan jag var framme vid bron igen så började min mamma ropa nåt till mig. Eftersom jag inte hörde vad hon sa pga av trafiken så stängde jag av traktorn och gick bort till henne så hon slapp vråla.
Väl tillbaka i traktorn startar jag, kör upp på bron, väntar på en lucka i trafiken och kör ut.
DÅ DÖR TRAKTORN!!!
Diagonalt över vägen! Rätt över båda vägbanorna!
Slänger snabbt en blick åt vart håll och ser långtradare komma från bägge hållen i en rasande fart.
Hann tänka att 'dör jag inte nu så överlever jag allt'.
När jag blir rädd så blir jag oftast vansinnig. Försökte starta den gamle Grållen men den tvärvägrade. Blev mer & mer förbannad och livrädd när jag hör lastbilarna komma närmre och hur förarna ställer sig på bromsarna. Jag vänder mig mot min pappa som kommer springande med ett dumflin på läpparna. Trafiken hinner precis stanna när han når fram till mig.
'Satte du på bensinkranen innan du körde iväg?', frågade gubbaset!!!
'Vadå satte på bensinkranen?? Jag stängde för faan aldrig av den!!!'
'Men det gjorde jag. Den läcker lite.'
Hade sån lust att slita loss ratten för att dräpa honom med den.
På de
knappa 2 minuterna som jag hoppade ner från traktorn, gick till mamma och vände tillbaka och startade traktorn så var fanskapet där och stängde av kranen.
Den kunde ju läckt ut tre droppar.Hade jag valt att köra ut genom en mindre lucka i trafiken så hade jag blivit påkörd.
Var så säkra. Jag har tagit ut hämnd för det!!!!