CITAT (Meriona @ 28-09-2010, 20:35)

Jag är nyfis på tekniken med de där sjävmätarna. Jag har också fått högt blodtryck och när man går till VC så mäter de ju tre gånger med några minuters mellanrum och så blir det nån form av genomsnitt. Gör maskinen samma sak?
Maskinen (blodtrycksmätaren) gör det inte själv det är du som pumpar upp den om du förståss inte köper en som pumpar upp själv. Men det är du som bestämmer hur många gånger du ska ta.
Man ska som sagt vila ca 5 min. innan manchetten sätts på armen och viktigt är att sätta den rätt enl. instruktionen som finns med. Ta gärna ett stående också för att se skillnaden.
Ang. vilken apparat man ska köpa så är nog apotekets bäst men dyrast. Man kan även kolla på nätet de kan sälja samma sort för annat pris.
Har inte er vårdcentral där ni bor ett rum som kallas självkontroll av blodtryck det har vi och då kan men kolla där själv. Sedan ligger det lappar vid mätaren och man kan skriva upp där vad för resultat det blev och lämna det i en låda till sin läkare så hör h*n av sig om det är något tokigt värde. Apoteket kan också ha som man kan kolla sig där.