CITAT (Anma @ 28-09-2010, 22:25)

Oki, det har legat där omkring senaste året vid läkarbesöken.
Innan du ska medicineras tycker jag att du ska begära att få dygnsmätning.
T.ex blodsockervärde ... makens visade en gång 6,1 ... då blev det storlarm och han fick remiss till ögonläkare, dietist, diabetesssköterska mm ... Sedan när prov togs på långtidsvärde, visade det sig vara helt normalt.
Med detta vill jag ha sagt att man ska inte alltid bara svälja vad doktorn säger ... det gäller att också ifrågasätta om man känner sig osäker.
CITAT (malcolm @ 28-09-2010, 22:28)

Jag får erkänna att jag inte ägnar speciellt mycket intresse för hur jag mår fysiskt eller hur det står till med min hälsa vilket retar min läkare och sköterskan som kollar upp mina blodsockervärden. har både blodsockermätare och blodtrycksmätare här hemma men det struntar jag i precis som jag inte tar det insulin som jag borde och inte heller äter jag den medicin som jag fått utskriven för diabetes och högt kolestorol. Ögondropprna mot glaucom står också oanvända och jag är nog en mara för sjukvården, bryr mig helt enkelt inte om utifall jag lever eller dör längre och att ta vara på mig själv har aldrig varit något jag brytt mig om.
Simvastatin för höga blodfetter har maken ... utskrivet tabl 40 mg/dag ... han delar dem, tar 20 mg/dag ... eftersom han får svåra muskelsmärtor och svårt att ta sina dagliga timslånga promenader om han tar ordinerad dos.
I nästa vecka ska han för doktorn berätta att han i flera år delat tabl ... värdena har varit bra.