Som jag ser det: Barn och unga tenderar att vilja revoltera mot sina föräldrar och deras generation - i detta fallet är jag inte det minsta förvånad över att många 80-talister vill bli "hemmafruar". Även om Agtonbladets enkäter knappast är tillförlitliga, så tror jag att det skulle tilltala många (äveno m få skulle erkänna det

) att "bli försörjda". Slippa jobba, slippa konkurrensen på arbetsmarknaden, slippa oroa sig för att bli arbetslös, slippa oroa sig för att inte hitta ett "kul" jobb utan bara ett vanligt jobb. Tvivlar inte det misnta på att detta på ett sätt är en revolt mot 60 och 70-talet då kvinnorna brände bh-n och stod på barrikaderna för kvinnors rätt.
MEN jag tvivlar på att många av dessa som "vill" vara hemmafruar, verkligen skulle vilja vara det om de fick prova...... De flesta människor vill ha utmaningar i sitt liv, se nya saker och träffa nya personer. Vet flera som pensionerats som sett fram emto att kunna göra det de vill när de vill (ungefär som en hemma fru), men blivit fruktansvärt uttråkade efter några veckor-månader.
Att det dessuomt är livsfarligt ur ekonomsik skynvinkel att vara beroende av någon annan är en anna femma, men jag tvivlar på att någon som är 20 eller 23 tänker på hur stor deras pension blir om 40 år, eller vad som händer om mannen kör ihjäl sig..... Den typen av argument bilter inte på någon som tror att ålderdom är något som drabbar andra och att vara hemmafru är att leva som Maria Montazzami eller någon av de andra i USA