CITAT (Red Top @ 30-09-2010, 10:19)

Vad har deras ursprung med huvudfrågan att göra?
Som Gunilla T påpekar, så pågår ju rättegången för fullt.
Det som jag tycker är värre, är att allt fler domare, åklagare och vittnen hotas till livet. Inte bara i det här rättsfallet utan allmänt. Gör man inget åt det har vi snart riktig rättsröta i Sverige.
Jag tycker ursprungsfrågan har betydelse. När jag hörde om bråken i rättssalen på nyheterna sa de inte ett ljud om vilket ursprung de inblandade hade men jag sa till min sambo att det skulle förvåna mig om de var svenskar.
Vi har haft en gemensam värdegrund i Sverige där denna typ av handlingar inte är tillåtna. I det här fallet anser både männen och deras släktingar att de inte gjort något fel.
Att hoten mot domare osv blivit vanligare i Sverige kanske beror på att det numera bor människor här med en annan värdegrund än vi är vana vid.
Jag tycker det är viktigt att vi i Sverige börjar prata om vår gemensamma värdegrund. Det har inget med rasism att göra. Jag vill åtminstone leva i ett samhälle där man följer lagar och inte gör varandra illa. Där man tar ansvar och inte luras, ljuger och förstör.