CITAT (kasam @ 02-10-2010, 15:19)

Hej flaxss,
Jättelänge sedan jag var inne här, men kul att "ses" igen. Ja, vi har tidigare "pratat" rosmarin och tyvärr så dog min stora o fina i vintras. Ny är planterad. (Lagerblad o mkt annat klarade sig dock. Allt på friland :-)
Härliga bilder! Ja, och föll speciellt för Albizia julibrissin 'Summer Chocolate', måste jag kolla upp mer. Sol/skugga? Övervintra friland? (Jag - zon 0-1 söderläge i skydd.)
Hej så länge!
även mina tvärdog i vintras. har inte planterat nya i trädgården, däremot har jag planterat nya här i zon 3-4 på lotten. men här får jag nog vinterskydda dom, det tänkte jag göra.
tack roligt att du gillade bilderna

ja den är vacker, tyvärr inget jag har testat sådär noga. men på lappen som kom med stod det zon 1, skyddat. även på andra sidor svenska har jag sett zon 1 och skyddat. enligt utländska sidor tål den neråt -15c -20c.
hittar du ett väldigt bra och skyddat läge så kan det kanske funka. den gröna ''vanliga'' eller sorten Albizia julibrissin 'Rosea' ska ju vara härdigare.
dom gillar sol och värme.
CITAT (malcolm @ 02-10-2010, 15:20)

Jag har i princip inte haft någon sommar ens på min uteplats, pressenningen över trädgårdsmöblerna låg kvar till mitten av juli och jag har inte suttit och ätit där en enda gång i sommar. Köpte ett billigt balkonbord och en fällstol på ÖoB och det har jag använt när jag velat sitta ute i solen och fika. Nu är det höst och dags att täcka över möblerna igen, ångrar att jag inte lät dem vara täckta hela sommaren men jag skulle ju bygga nytt plank och ett litet skärmtak men i brist på ork och pengar blev det aldrig av.
du får ta nya tag till nästa sommar