CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 15:27)

Någon gick nyligen ut (var det någon från motormännen tro?) och berättade att dubbdäcken räddar ca 40 liv om året och att miljöförstörelsen på grund av dubbdäck är mindre än man tidigare beräknat.
Okunnigt att säga att man klarar sig lika bra utan dubbdäck om man är tillräckligt bra chaufför. Jag har branta backar åt alla håll när jag ska köra och här ute på landet är det inte saltat på vägarna och det är vi som i sista hand får plogat. En ishal backe kan vara omöjligt att ta sig upp för även med dubbar men utan dubbar så blir det ännu oftare som man inte kommer upp. Jag gör redan nu mitt bästa för att undvika att åka till Göteborg eftersom jag känner mig så ovälkommen där. Parkeringsplatser är hopplöst att hitta och får man tag i någon så är den svindyr. Ska man nu börja med trängselavgifter också så visar göteborgarna ännu mer att utsocknes inte är välkomna. Om valet är dubbdäck eller att åka till Göteborg så är det ett enkelt val.
Med dubbdäcksförbud så är det ju troligt att det istället blir fler fyrhjulsdrivna suvar på vägarna. Blir det någon miljövinst av det?
Håller med.. Hos oss kommer man tidvis inte fram knappt ens med dubbdäck en vinter som förra, men det är klart jag kan ju låta bli att gå till jobbet, stadsborna kan ju betala extra semesterdagar förr oss lantisar, gärna för mej! Jag tillbringar massor av mina rbetstid i bilen, utan dubbdäck kan jag helt klart säga att jag hade bytt jobb. Jag riskerar inte mitt liv för jobbet, det gör jag tillräckligt som det är i dag. Förra vintern var fruktansvärd, jag hatade varje mil jag var tvungen att köra i snömodden. Nollvision och ta bort dubbdäck, grattis..
Gäller det bara Göteborg, SKÖNT ännu ett argument för att undvika den sta'n, hohohohooo.