Tänkte starta en tråd för oss Cityslickers, alltså oss som väljer en weekend i en stad istället för en vecka på stranden, eller för den delen för de som gillar både ock. Vilka städer är sevärda och vilka inte?
Min absoluta favorit är London. Där finns allt och lite till. Inte en minut är tråkig.
Mitt bottennapp blir Berlin. Obegriplig kommunaltrafik för en som inte pratar tyska. Ful arkitektur om man bortser från några ljusglimtar, detta kan i för sig förklaras med att staden förstördes till stor del vid andra världskriget. Men å andra sidan förstördes även London, men där är det inte fult. Ställen som man egentligen borde besökas med vördnad, som Checkpoint Charlie har blivit turistjippon där unga killar som ska föreställa Gestapopoliser flirtar hejvilt med alla söta tjejer. Med mera med mera. KaDeWe (stort lyxigt varuhus) är en av ljusglimtarna, och även så området där det ligger. KaDeWes färskvaruavdelning får en matälskare tro att man hamnat i himmelriket. Och deras glas och porslinsavdelning lika så för en porslins- och glaskonstnörd som mig. Men jag kommer inte att frivilligt att återvända till Berlin, åtminstone inte som turist.
Vad är din favorit/bottennapp?
|