Fästingsäsongen är INTE över, inte här i Stockholmsområdet i alla fall. Plockade precis bort en från ljumsken på mig själv nu. Var ute i skogen i förrgår så antingen har den suttit där sedan dess och jag inget märk eller så kom den dit igår då jag använde samma byxor.
Att stoppa kläderna i mikron är ju ingen fara, i alla fall inte om det är bomull. Tänk på alla vetekuddar man värmer... Men däremot så ska man ju inte göra det om man har dragkedjor och knappar i metall. Hurhuvida det tar död på ev fästingar vet jag inte men då måste du nog mikra dem i säkert 5 minuter i alla fall.
Jag är vaccinerad men avskyr i alla fall dessa blodsugare! Tror det är för att man känner sig "kränkt", de parasiterar ju på mig! Borrelia har jag haft och det var inte så skoj, blev ett jättefult stort märke på vaden och jag kan nu ett år efteråt fortfarande skymta det. Och att äta penicillin är ju ine heller så himla roligt. Vad gäller TBE så är ju vaccinationen inte hundraprocentig men jag känner mig i alla fall lite lugnare.
Att skaka ur kläderna funkar ju knappast eftersom de ju brukar sitta fast ordentligt även när de inte har bitit sig fast, de har väl hullingar på fötterna eller något. Jag menar, om man ser en fästing som kryper på en så ör det ju inte bara att lätt vifta bor det utan man får liksom skrapa bort den. Äckel!
Tror det är inspektion som gäller, helt enkelt.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|