Ja Rom är definitivt önskeresmål, hade planer på att åka dit i december. Hittade dock inga bra priser (då) så det blev Thailand istället! (inte på något sätt billigare, men bättre av en annan orsak)
Jag har förstått att det ska vara väldigt dyrt i Rom? det gör ju att man kanske får planera lite extra inför resan dit.
Inträden kostar ju en del och det är ju inte lite man vill se när man kommer dit! Rom känns verkligen som den eviga staden när man läser dess historia.
Angående Berlin så är det ca 5-6 år sedan jag var där, mycket av öst Berlin var redan försvunnet och de kvarter som fanns kvar visades upp som någon form av kuriosa, vilket jag inte gillade. Kurfürstendamm var verkligen speciellt, vårt hotell låg centralt här, ca 250 m från den fantastiska Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, denna kyrka manar verkligen till eftertanke...Check-Point Charlie tyckte jag då var jätteintressant, men även det kan ju exploateras för mycket.
Berlinarna var verkligen trevliga, men jag fick ändå en känsla av exploatering utöver det rimliga, men det var ju några år sedan jag var där...
CITAT (Motti @ 03-10-2010, 01:46)

Nej och jag har ingen längtan efter det heller.Hade en vän som var där i våras som alltid längtat att få åka dit ,han var jättebesviken och vill aldrig åka dit igen.Jag åker helst till Grekland där det finns genuin kulltur och genuin mat.Nu har jag en längtan efter att åka till Skottland eller Irland.Annars trivs jag så bra där jag bor nu :)har rest så mycket så jag har ingen jättestark längtan att åka iväg varje år.Men gubben ska ut nu !först till Holland i höst sen till Kina i januari.
Tycker inte man ska uttala sig att man "aldrig skulle vilja" grundat på andras erfarenheter. Det är ju inte alls säkert att den upplevelsen är densamma som din.
Det finns mycket som är genuint i New York/USA, tycker det är fördomsfullt att yttra sig så tvärsäkert om något som man inte vet något om.