Jag har köpt och planterat endel därifrån..
Såhär gick det...
Köpte en koreagran som ansågs vara härdig till zon 7. Jag planterade den på hösten för 2 år sedan. Kvar på våren året efter var en torkad gran och alla barren hade lossnat. Min fråga är. Hur kan man annonsera ut en gran för zon 7 när den egentligen endast går till zon 4? Det skiljer väl sig rätt mycke mellan dessa zoner när det gäller klimatet. Samma blev jag lurad på holländska irisar stod zon 7 i broschyren. Som sedan skulle övervintras frostfritt i nästa års broschyr.
Jag har försökt plantera lite av varje därifrån. Detta har jag provat: Orientaliska liljor - levde 2 vintrar sedan försvann de Tulpaner Alliumbollar Edelweiss (planterades på hösten, inte en enda hade överlevt) Kaprifol (levde 2 vintrar utomhus sedan dog den) Lavendel - 2 st var döda (gråa) vid mottagande Papegojblomma - torkade inomhus på vintern Dadelpalm - torkade inomhus på vintern Skäggirisar - stod för blött tror jag. Ruttnade lökar på våren. Rosenstavar - klarade 2 vintrar sedan var de borta Japansk lykta - fick mjuka skott som inte blev något
Det som växer kvar efter 3 år är: Krokusar Löjtnantshjärtan Hostor Dagliljor Stjärnflockor Phlox (en grå planta fick jag vid mottagande) 4 av 5 överlevde. Dubbla margeriter Pion Brokigt kamtjatfetblad Kaukatiskt fetblad (2 strök med under denna vinter, 3 st kvar) Kungsängsliljor ( Alla klarade första vintern sedan 50% av inköpta har överlevt)
Mest nöjd med: Hostorna som sålts i 5 pack - stora och fina med blåa blommor, dock ej samma färger som på bilden (mest grön och vitkantig) Löjtnantshjärtan - fin stor planta Dagliljorna som sålts i 3 pack te x frans hals och en rödfärgad (vet ej namnet på den nu): Stora plantor och fina blommor Dubbla margeriter: Stor planta med fina prästkragar
Dessa skulle jag kunna köpa igen för att fylla ut blombänken.
Här har ni bild på dagliljorna, hostorna och stockrosorna från Bakker.
Redigerat av Trevligtjej27: 03-10-2010, 11:57
|