CITAT (KRT @ 03-10-2010, 20:17)

Nu vet jag iofs att många här inte gillar kemiska preparat, men har man SÅ mycket fästingar i skog och mark där man rör sig ofta, OCH dessutom bor i ett TBE-område så varför inte strycka lite fästingmedel på kläder och skor innan du går ut? MyggA fungerar även mot fästingar har jag för mig, och jag är säker på att det finns en uppsjö med mer eller mindre "naturliga" preparat. Om man vill ha recept kan du säkert bara surfa in på något hund eller hästforum, så kan du säkert hitta en massa tips.
Fästingsäsong är det så länge det är plusgrader, dvs mer eller mindre hela året (om det inte blir som i vintras) så att vaccienra sig nu är inte alls för sent. Om ine annat så är du vaccinerad lagom till nästa säsong (som börjar i januari-mars beroende på var man bor

)
Varken borrelia eller TBE är att leka med, borrelia kan var fruktansvärt lömskt eftersom det kan sätta sig på många olika ställen i kroppen och ge många olika typer av symptom - influensaliknande symtpom är en variant, men man kan lika gärna få neurologisk borrelia och det är INGET att chansa om............
Myggmedel är jag tveksam till men det kan ju ha kommit nya preparat. Mitt gamla stod det "Bekämpningsmedel klass 3" på. Kan man ta läkemedel genom ett plåster på huden så kommer säkert andra kemikalier in den vägen också.
Tog parfym runt handlederna en gång men vet inte om det hjälper. Har funderat på om det hjälper att äta vitlök.
När jag skrev att det var för sent för vaccin den här säsongen så var det för att jag läste på webbplats om vaccination mot TBE att man skulle börja ta sprutorna på vintern eftersom det krävdes flera sprutor innan man fick skydd. Förr året fick jag sista fästingen i november. Då satt den på handryggen när vi kom till bilen.
På vintern, våren och försommaren har jag dock aldrig fått någon.
Vad tror du KRT om min ursprungliga fråga i den här tråden?