Menar du [citat] Eventuella fästingar borde dö ganska snabbt i mikron. Min sambo hade invändningen att tänk om fästingen spricker och smittan kommer ut men virus och bakterier är ju levande så borde inte de också stryka med i mikron? [slut citat]
Virus är per definition inte levande, å andra sidan är det mycket möjligt att microvågorna ändå förstör deras DNA/RNA, vet att UV-ljus, radioaktiv strålning etc gör det iaf. Skulle dock inte hänga mitt liv på det, innan jag vet mer i frågan. Bakterier och fästingarna lär väl däremot koka sönder och inte utgöra någon risk mer. Ser däremot en stor risk i att kläderna a) smälter (konstmaterial i någon form, t.ex. sömmar, etiketter etc) torde kunna smälta) b) kortsluter micorn (om det finns metalldetaljer och det gör det väl i de alldra flesta kläder?).
Skulle gissa på att det är mer effektivt och skonsammare mot kläderna att stoppa dem i en plastpåse och sedan in i frysen - tvivar på att en fästing överlever -18 grader, och vill du vara säker kan du ju alltid skaka dem ordentligt när du tar dem ur frysen.
Vad gäller fästing/myggmedel har jag för mig att jag läste ett recept på "naturligt" mygg/fästingmedel för ett antal år sedan på ett hundforum. Om jag inte misstar mig var det ett avkok på div starkt luktande örter som rosmarin, vitlök och citron, kommer dock inte ihåg om det var något mer i.... Detta avkok sprayades sedan på hunden (alt kläderna antar jag) innan man gav sig ut. Kan ju vara värt att prova iaf?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|