CITAT (Skruttis @ 04-10-2010, 08:54)

Frågan är visserligen inte riktad till mig men jag vill ändå lägga mig i lite här.
Den fästningen som nyligen gav mig borrelia satt inte fast något dygn och jag fick smittan ändå.
Jag vet vad jag pysslade med när jag fick fästingen och bara någon timme senare så var den borta. Den satte sig nämligen i ansiktet på ett väl synligt ställe och antingen jag själv eller min man skulle ha sett den om den suttit kvar.
Jag kommer i a f inte att längre tro på att man går säker, bara för att man hittar dem inom något dygn.

Tack Skruttis! Det är flera i forumet som sagt detta tidigare men ändå hävdas det från experthåll att det tar något dygn. Inte för att jag inte litat på de andra här men i ansiktet är man ju tvärsäker så experterna måste ha fel.
Jag frågade en expert för ett tag sedan om smittorisken är större med en stor fästing. De lever ju i flera stadier och min tanke var att en stor fästing kanske sugit blod på flera djur. De svarade att smittorisken är större från vuxna fästingar som de uttryckte det.
Var fästingen du fick i ansiktet pytteliten, mellanstor eller stor?