CITAT (Christa @ 03-10-2010, 08:58)

...Det förtar en del av nöjet med att vara i skogen...
Hela nöjet till och med. Jag går inte alls i skogen längre sommartid om jag kan undvika det, det finns så mycket fästingar så livet har blivit förändrat. När jag var liten kunde jag lägga mig under ett träd och titta upp i himlen, ävan somna ibland. Man gick överallt där det var högt gräs och fick aldrig någon fästing. Nu tänker jag bara fästing hela tiden. Om jag tagit ett steg ut i vägkanten för att plocka en handfull smultron, kollar jag efter fästingar på benen med en gång. Om jag stoppar ner handen i gräset för att plocka en blomma synar jag armen noga, det är inte ovanligt att det kryper två - tre fästingar på den då.
CITAT (Christa @ 04-10-2010, 09:43)

...ändå hävdas det från experthåll att det tar något dygn...
Jag känner när de kryper på mig så de hinner sällan sätta sig. De som lyckas är i så fall de pyttepyttesmå som tydligen kan vara smittade utan att ha bitit något annat djur innan, för jag har haft borrelia två gånger. Man blir smittad på en gång, det blev ju jag. Men risken kanske ökar ju längre den sitter. En expert som jag pratade med en gång sa att det var föråldrat att det skulle ta 24 timmar, man vet bättre idag.
CITAT (Red Top @ 03-10-2010, 08:41)

Eftersom jag är vaccinerad mot TBE, är jag inte särskilt rädd för fästingar...
Men det ger ju inget 100%igt skydd så du får vara försiktig ändå.
Ang. ursprungsfrågan brukar jag byta kläder så fort jag kommer hem, sen hänger jag dem någonstans och tar dem inte på mig igen på ett tag. Det har aldrig funnits fästing i dem, de dör tydligen inomhus, det är för torrt för dem.