Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katt allergi?, eller någon annan allergi?
          kopernikus
          Inlägg 26-08-2004, 06:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 2 148

God morgon!

Vi har fått en ny familjemedlem. En liten långhårig gråvit kattflicka. Jättesöt.

Men det finns ett litet orosmoln. Hur artar sig kattallergi? Någon som vet.
          Jag tycker det hettar & kliar i ansiktet och ut mot öronen, och att huden känns liksom lite ' läderartad', typ...men det känns inget annars. I luftvägarna eller så, menar jag. Inget kli i ögonen heller.
          Jag har aldrig vart allergisk tidigare mot katter, så därför vet jag heller inte riktigt vad som händer.

Någon som har några förslag?
          sad.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tirre
          Inlägg 26-08-2004, 07:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

Jag har varit allergisk mot en faslig massa saker i hela mitt liv. Bl a katter.
          När jag sedan för några år sedan blev långtidssjukskriven (p g a stress...) så... Vips! så försvann all min eksem och plötsligt kunde jag äta apelsiner och fisk och grönsaker och allt möjligt...!
          OCH klappa katter!
          Nu när jag jobbar igen, så är min "allergistatus" ett rätt bra mått på hur jag mår.
          Stressar jag något mer än att springa efter bussen, så blir jag känsligare igen.

Vad jag menar är att du kan vara överkänslig, men det är inte säkert att du får så kraftiga symptom som du kanske fått ifall du samtidigt utsatt dig för fler saker du är känslig mot (om du nu skulle vara det, alltså), eller kanske har en infektion på gång med nedsatt motståndskraft som följd.

Vi har nu grannens katt som "fosterdjur" då och då och oftast reagerar jag inte alls på honom, fastän att han hårar ner soffan och är en mycket kelig katt som man kramar mycket.
          Men har jag haft några riktigt stressiga dagar på jobbet och kanske dessutom käkat fisk till middag och apelsinjuice till frukost, då kan jag plötsligt få lite besvär. Dock inte alls så kraftigt som för ett par år sedan, då jag fortfarande inte ens kunde komma in i ett hus där man hade katt, utan att genast nysa, få svullna, rinnande, kliande ögon och kliande utslag på armar och hals/ansikte.

Nu får jag lite "kli" , som dock försvinner ganska fort om jag går och sköljer av händer/armar/ansikte, och ibland lite kli i ögonen, men då har antingen katten kelat mig i ansiktet eller så har jag pillat med fingrarna runt ögonen.

Så visst kan man få olika starka reaktioner.

Det kan ju också vara så att du inte är allergisk i den medicinska betydelsen, men dock lite överkänslig. Det är två olika saker.

Jag har ganska torr och känslig hud också, så NÄR jag får utslag som kliar, så yttrar det sig i ansikte och på hals inte som eksemprickar(vilket det gör på armarna), utan mer som röda, lite skrovliga fläckar där huden liksom blir tjockare - lite läderartad, som du skrev.
          Du kanske har nåt liknande?

Du kan ju alltid allergitesta dig på sjukhuset, men testerna är inte helt tillförlitliga. Men om du har en riktig allergi, så borde det ge utslag, för kattallergi BRUKAR märkas rätt rejält.

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon