jag har inte så stor erfarenhet av växter, men när ja blir intresserad av något så söker ja massa information om ämnet.
vad jag upptäckte var att ofta misslyckas man med sina blommor för att man vattnar dem för ofta och inte för lite som många tror.
sen har inomhusmiljön en stor påverkan, tänker om du lyckats med dina blommor förut o sedan flyttat eller ändrat ventilation lr liknande i bostaden som kunnat påverka växterna?
du verkar ha stor erfarenhet om växter och därför behöver jag nog inte ta upp att det är viktigt att sätta rätt blomma i rätt fönster, fast ja har även upptäckt i min informationssökning att sånt inte behöver stämma utan att det bästa är att testa och se hur blomman reagerar och behandla efter det.
Jag har ännu inte lyckats med någon växt i mitt söderfönster och har därför köpt plastblommor från ikea för hellre grönt i fönstrena än tomma blomkrukor, men då är det lite som personen skrev i ett tidigare inlägg - använder man plast kan det lika gärna se ut som plast också och så blir det ett humorinslag i inredningen.
så ett tips är att söka en massa information om olika växter, kolla gärna deras naturliga omgivning i det fria, det kan ge vägledning hur blomman vill bli behandlad.
Lycka till! Sofia
|