CITAT (Myosotis @ 05-10-2010, 17:05)

De är fortfarande lika fina

och de är rasrena också, det är bara jordbruksverket som helt plötsligt tycker att man måste kunna styrka härstamningen längre bakåt.

Men Meriona!! Det trodde jag inte om dig.
Om jag gav bort dem skulle jag bli ledsen och sakna dem, som det är nu är jag bara besviken och får tänka om. Inte säljer jag mina familjemedlemmar! Och så mycket pyssel det har varit, bygga en tillfällig inhägnad, ha dem i karantän, göra dem tama, vänja dem och hönsen vid varandra, riva den tillfälliga inhägnaden - och allting vid en beräknad tidpunkt för att jag skulle ha massor med tid för dem. Jag orkar inte ens med tanken att allt det skulle ha varit förgäves.
Dessutom är det tydligen inte så lätt att sälja myskankor som jag trodde, inte med genbanksintyg heller, och eftersom jag varken behöver tusen myskankor eller vill/kan slakta får jag ändå tänka om. Det får bli en liten kull en gång, skulle det sen gå lätt att sälja dem kanske det får bli fler gånger. Rasen är knappast akut utrotningshotad om de gör så här, och skulle den någon gång bli det har jag i alla fall djur kvar som jag vet är svensk lantras.Nej, Myskar är inte superlätta att sälja.
De är heller inte utrotningshotade. Det finns väldigt mycket Myskänder.
Sen detta med genbanksintyg. (nu kommer jag säkert åka på däng...

)
Mysken är egentligen INTE en svensk lantras. Det är heller inte en
gammal svensk framavlad ras.
Ursprungligen kommer den från Sydamerika. Den domesticerads på 1500-talet och kom då till Europa med fraktskeppen.
Den har heller inte ändrat utseende nämnvärt som gör att den kan ses som en inhemsk lantras. Det som skett med rasen är att det framkommit fler färger än det var ursprungligen (den svartvita) men det har skett runt hela Europa och även i USA. Att den tagits upp som Svensk lantras är för att den funnits i Sverige i flera hundra år. Det har den även i övriga Europa.
De lanthöns som vi har i Sverige, (Blomme, Kinda, Orust, Hedemora, Svarthöns m.fl), är heller inte särskilt gamla som raser. Inte egentligen. Dessutom har de korsats fram till vad de är idag från diverse raser som importerats/kommit med fraktskepp från olika delar av världen. Tittar man på tex Silkeshöns, där kan man snacka om en ras som har några år på nacken. Den antas vara runt 4000 år. Marco Polo nämnde den på 1200-talet. Hedemorahöns antas ha Silke i sig då de ibland uppstår med samma typ av fjäderdräkt.
För flera år sedan fick jag för mig att jag skulle skaffa genbank på mina Svarthöns.
Jag ringde och pratade med ansvarig i Lantrasklubben. Efter att jag berättat om mina djur, vart de kom ifrån ursprungligen (det blev jubel i andra änden av luren), hur många generationer vi haft etc så fick jag svaret att papper skulle skickas omgående.
Blev lite paff och frågade om de inte ens skulle komma ut och titta på djuren. Nej, se det behövdes inte. Inte med sådana djur.
Då jag sa att jag ändå ville ha en inspektion så att det från Klubbens sida var solklart att det verkligen handlade om Svarthöns blev det förvirrat i andra änden. Jag sa då att, om ni bara skickar papper och jag fyller i dem, hur kan ni då vara säkra på att det som står är sanning?
Ja men, är det sant då?, frågades det då.
Självklart är det sant men det kan ju inte ni vara 100% på om ni inte gör en inspektion.
Jag drog öronen åt mig när jag kände att det inte var mer noggrant än så. Jag kunde ju lika gärna varit ohederlig och ha blandat in en annan ras och sagt att, visst är de rena djur, det har jag papper på.
Njut av dina ankor. Du kommer få mycket glädje av dem.OBS! En liten kull som en Myskhona ruvar fram är
oftast på MINST 10 kycklingar.