CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 20:49)

Inte i avelsmålen heller? Då blir det ju meningslöst att kalla det för svensk lantras.
Faktiskt, ja. Avelsmålen är desamma. En sund frisk anka som ser ut och beter sig som de alltid gjort och att den fortsätter vara en mycket härdig individ.
Även när det avlas på div. färger så måste avelsmålen vara desamma. Om färgaveln resulterar i en svagare individ så slås den ut för att sedan startas om igen för att nå den färg man är ute efter och att den är lika härdig.
Att ta fram nya färger är ett mångårigt arbete som ibland kan sträcka sig över en generation. (människans generation inte fågelns

)
Tyvärr blir det lite galet med genbank ibland. Det avlas mycket på individer som inte ser ut som de ursprungligen ska.
Även inom Svenska Rasfjäderfäfurbundet och Svenska simfågel och kalkonklubben värnas det enormt mycket om de Svenska lantraserna (Svensk Svarthöna, Skånegås, Ölandsgås, Svensk Blåanka, Svensk Svartanka & Svensk Gulanka).
Vi hade ett år planerat att ha SSKK´s årsmöte på Nordens Ark. Jag skaffade inträdesbiljetter åt några i styrelsen så de kunde kolla konferencelokaler och resten av anläggningen.(jobbade med insamling till arken och gav dem mina biljetter)
Samma dag de varit där så ringde kassören upp mig och bekräftade det jag sagt till honom tidigare. Anläggningen var superfin men djuren var en katastrof. Han hade tagit kontakt med personalen på lantgården och frågat varför de avlade på djur som var så 'fel'.
Svaret på alla frågor han ställde blev 'det är genbank på dem så det gör inget att de ser ut som de gör'.
Många av Svarthönsen hade röda kammar. Nu menar jag inte mörkt vinröda/violettsvarta som tupparna kan bli i kammen under våren när parningshormonerna sätter in utan RÖDA!
Både gul och blåankorna hade köl och flertalet av dem hade fel färger både på kropp och näbb.
Gässen hade köl, en med kluven vinge, teckningarna på dem var väldigt oregelbundna.
Lanthönsklubben har också en viss standard för hur djuren ska se ut och det är tråkigt när en sån stor representant som arken har så anskrämliga djur.
För dem som besöker parken och inte vet mer än att det är en höna, det är en anka och det är en gås så är det klart att djuren är vackra och spännande. För oss som jobbar med aveln av dessa raserna är det som ett hån.
Vi hade årsmötet på Laxbutiken istället.