Hej alla myntaälskare!
Nu är jag tillbaka framför datorn då trädgården kräver mindre tid och hösten har börjat på allvar.
Min mojito trädgård har etablerad sig fint, jag måste försöka ta ett kort på det innan det vissnar helt. Det kommer att blir som en stor häck nästa sommar. Det är jag säker på! De minsta plantorna som jag fick som sticklingar grävde jag ned emellan deras större kusiner men de skall flyttas när jag har grävd lite mer plats till dem på våren.
Mentha-avensis: jag skulle vilja se några bilder på din samling. Har du alla på en och samma plats? Hur gör du för att undvika korspollinering?
Carin1964: I storbritannien använder vi mynta med potatis, som ni använda dill i sverige. De har börjat visa min favvis tv program på svt igen och där visa Monty Don hur du gör goda färskpotatis med äppelmynta. MEN jag har precis kollat på svtplay för att klistra in en länk och den första episoden är borta (den som handlade om potatis)

Men jag kan berätta att han kokade färskpotatisar, och när de var klara hållde han av vattnet, lade tillbaks potatisarna i kastrullen, lade in en massa mynta kvistar, täckte med en ren kökshanduk och lade dem åt sidan i 5-10 minuter. Jag har testat detta och de tar verkligen åt sig mynta doften. Helt underbart gott!
Ebbasiglite: När allt börjar växa igen på våren kommer jag har gott om starka plantor, vilka vad det du önskade dig?

och här kommer ett par bilder:
Bild170b.jpg ( 356.83k )
Antal nedladdningar: 50
Bild171b.jpg ( 351.38k )
Antal nedladdningar: 52
Redigerat av Laura: 12-10-2010, 12:32