CITAT (Gunilla T @ 11-10-2010, 10:12)

Imponerande Taraxacum

men varför sätter du aska i komposten?...aska stannar upp processen och höjer pH värdet.
Dethär med kvistar...alldeles rätt att kvistarna gör komposten luftigare och underlättar nedbrytningen genom syretillförsel. Dessutom tillför kvistar och grenar kol och en bra blandning mellan kol och kväve är bra kompostering.
För mycket gräsklipp/löv i stora sjok gör komposten för kompakt och blöt och hindrar syretillförseln vilket innebär att nedbrytningen avstannar. En bra blandning av organiskt material är alltid det bästa.
På vintern avstannar mycket av processerna eftersom det blir för kallt för kompostarbetarna men det sätter i gång igen när värmen kommer åter...
I mitt "lager" råkade det finnas rätt mycket benmjöl. Enligt innehållsförteckningen var det 0 kalium i dte. Därav drog jag slutsatsen att det borde vara bra med en mindre mängd kalium /aska. Det har strötts på i ett tunnt lager och duscats ner med vatten. Varför / hur stannar det upp processen? Nyfiken! Nu är det riktigt varmt och jag ska snarast täcka med tunna lager löv och ruttet hö för att isolera. Kol ha jag förstått är bra för processer och bördighet, men kan för lite för att förstå hur. Har t ex funnit att min hushållskompost mår bättre av större mängd strö (flis) än vad som rekommenderas.Vet däremot inte vad det beror på.