Hej,
Har två uppdelade frågor. Min mamma har fått olivträd och passionsblomma (passiflora Empress Eugenia) av mig och eftersom hennes inglasade uterum är försenat så diskuterar vi två alternativa övervintringar. Garaget: 10-15 grader, två små fönster, alternativt en extralampa. Jordkällaren: 5 grader, mörkt, eventuellt en extralampa? Vad är bästa övervintringen för mammas blommor?
Själv har jag min vinterträdgård som kommer att hålla ca 10 grader. Med solens hjälp ligger det fortfarande på ca 20-23 grader där inne på dagarna. Jag funderar på extrabelysning, och skötsel. Har lysrör sen tidigare, men de är inte de snyggaste. Vill gärna ha lite snygga lampor. :-) Hur ska jag fundera, temperatur kontra belysning? Dessa plantor har jag bland annat: - olivträd - citron - fikon - passionblomma - vinranka (zon 1) - bouganvilla
En annan fundering, är en bordsfläkt/golvfläkt till någon nytta för att inte luften ska stå helt stilla under vintern?
Det blev långt, men jag hoppas ändå på svar. /Katarina
--------------------
//Nybyggt hus, söderläge i fjällen, zon 8 med vinterträdgård samt naturtomt i västerläge med Åreskutan i horisonten. Zon 6-7.
|