Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra Oliv, passionsfrukt, fikon, vindruva mm
          Stormhatt
          Inlägg 11-10-2010, 13:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 11 478

Hej,

Har två uppdelade frågor. Min mamma har fått olivträd och passionsblomma (passiflora Empress Eugenia) av mig och eftersom hennes inglasade uterum är försenat så diskuterar vi två alternativa övervintringar. Garaget: 10-15 grader, två små fönster, alternativt en extralampa. Jordkällaren: 5 grader, mörkt, eventuellt en extralampa?
          Vad är bästa övervintringen för mammas blommor?

Själv har jag min vinterträdgård som kommer att hålla ca 10 grader. Med solens hjälp ligger det fortfarande på ca 20-23 grader där inne på dagarna. Jag funderar på extrabelysning, och skötsel. Har lysrör sen tidigare, men de är inte de snyggaste. Vill gärna ha lite snygga lampor. :-) Hur ska jag fundera, temperatur kontra belysning?
          Dessa plantor har jag bland annat:
          - olivträd
          - citron
          - fikon
          - passionblomma
          - vinranka (zon 1)
          - bouganvilla

En annan fundering, är en bordsfläkt/golvfläkt till någon nytta för att inte luften ska stå helt stilla under vintern?

Det blev långt, men jag hoppas ändå på svar. /Katarina

--------------------
          //Nybyggt hus, söderläge i fjällen, zon 8 med vinterträdgård samt naturtomt i västerläge med Åreskutan i horisonten. Zon 6-7.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stormhatt
          Inlägg 12-10-2010, 08:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 11 478

Tack för bra svar!

Jag har en bougainvillea som var jättefin men som nu har totalt vissnat. Jag vattnade rejält innan jag åkte bort i 10 dagar och nu ser den döende ut. Vad göra?

Glömde säga, den var alltså fortfarande blöt. Dör den av det?

--------------------
          //Nybyggt hus, söderläge i fjällen, zon 8 med vinterträdgård samt naturtomt i västerläge med Åreskutan i horisonten. Zon 6-7.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-10-2010, 10:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Stormhatt @ 12-10-2010, 09:07) *
          Tack för bra svar!

Jag har en bougainvillea som var jättefin men som nu har totalt vissnat. Jag vattnade rejält innan jag åkte bort i 10 dagar och nu ser den döende ut. Vad göra?

Glömde säga, den var alltså fortfarande blöt. Dör den av det?

har det varit kallt samtidigt ? såfall ska den inte vara blöt utan torrare, blötjord och kyla(och mörker) gör att den mår dåligt och ev ruttnar. är stammen mjuk nedtill ? hur verkar rötterna vara ? att den är blöt fortfarande tyder på att den inte dricker.

CITAT (Klarabela @ 12-10-2010, 09:41) *
          Eh, jag glömde säga att mina föräldrar har passionblommor ute (inte i kruka) och också en vingård. De har vintertemperatur ofta minus 10 eller lägre. Passionblomma vissnar helt och hållet men det skjuter nya skott på våren och växer några meter under sommaren. Vinrankor är inte så känsliga för låga temperaturer, det är bara när de blommar som de vill inte ha frost för då faller bommorna av. Och förståss, behöver de värme om druvorna skall mogna.

ja det finns några arter av passiflora som med täckning kan klara sig till zon 3-4. själv har jag haft den blåa i nord/östra skåne zon 1-2. med djupplantering i luckerjord så brukar den klara även kalla vintrar plus kan man täcka med torralöv/halm ett tjockt lager om man bor där det blir kallt. problemet är att dom ibland inte hinner blomma.

CITAT (Klarabela @ 12-10-2010, 09:41) *
          Eh, jag glömde säga att mina föräldrar har passionblommor ute (inte i kruka) och också en vingård. De har vintertemperatur ofta minus 10 eller lägre. Passionblomma vissnar helt och hållet men det skjuter nya skott på våren och växer några meter under sommaren. Vinrankor är inte så känsliga för låga temperaturer, det är bara när de blommar som de vill inte ha frost för då faller bommorna av. Och förståss, behöver de värme om druvorna skall mogna.

ja det finns några arter av passiflora som med täckning kan klara sig till zon 3-4. själv har jag haft den blåa i nord/östra skåne zon 1-2. med djupplantering i luckerjord så brukar den klara även kalla vintrar plus kan man täcka med torralöv/halm ett tjockt lager om man bor där det blir kallt. problemet är att dom ibland inte hinner blomma.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 14:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon