CITAT (kentbra @ 11-10-2010, 17:39)

Olivträd: låter de stå kvar ute tills nattempen är +2 grader. tar in dem och ställer dem enligt bild.
+ 5 grader dagtid+ 5 grader dagtid, 15 grader dagtid, och förvarar ljust och runt +20 grader.
olivtråd tål några frostnätter även i kruka (och det gör också att den stimuleras till att blomma). jag tar in mina oliver efter det varit några frostnätter.
ett tips (till alla också) är att du/man håller koll på natttemperaturen istället när man tar in sina växter, då det är natten som är kall. exempel är det +5c på dagen kan det vara -3c -5c på natten och då balsamin gillar inte så kallt. däremot tar man in balsaminen innan det blir frost på natten så blir det säkrare än att ta in efter dagstemperaturen.
jag håller stenkoll alltid enbart på vad natten blir och det är efter det jag tar in mina växter. sedan ska man alltid ta in växten under dagen efter det varit frost. så att växten värms upp igen och skillnaderna blir mindre.
'''''''''''''''''''''''''''''' nytt inlägg''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
så här har jag det själv och dessa växter står där ;
mina växter som vill ha lite svalare står på ett bord och i ett oisolerat östfönster med 2x38 lysrör tända ca 16-18timmar, temperaturen pendlar mellan +10c +15c på natten och +15c +20c på dagen, ibland kallare och varmare. som när det var -23c på fönsterbläcket så var det +1c 0c på andra sidan bland växterna. här har har jag lite olika växter som 3oliver, ca 30-35citrusar-sorter, ca 10fikon-sorter ,feijoa, guava, ca 10 passionsblommor, pinje, japansk mispel, pistacia, vinranka, granatäpple, johannesbröd, tamarind, kaktusfikon, kvitten, kiwi, persika, nektarin, valnöt, ca 10 palmer som vill ha svalt, nerium, trädgårdsväxter, aloe och övriga suckulenter, kamelia, albizia, brödgran, acacia, korkek, blåregn, hortensia, ginkgo, jakaranda, flamboyant, påfågelsträd, avokado, chili. m.m.
nu har jag ju mina ganska varmt, men varför detta funkar hos mig är att dom får kyla ute (ibland räcker det med en månad för subtropiskaväxter med runt 10grader). sedan ger jag dom ''vår'' inne.
mina tropiska växter har jag inte här. dom står på köksbänken under ett 30w lysrör med blåa/röda färger. här står
stjärnfrukt, rambutan, mango, cherimoya, longan, litchi, tvättnöt, guava, papaya, annanas, mangostan, rosepeppar, sterculia, tropiska passionsblommor och citrusar.
övriga växter/krukväxter står mörkt och i rumstemperatur.
CITAT (skogstroll @ 12-10-2010, 11:58)

jag förvarar oliv och fikon i husgrunden där det "ska" vara frostfritt. Har en liten dörr med ett litet fönster på som ska släppa in några solglimtar. Det enda de mått dåligt av är när jag tagit ut dem därifrån så de fick en solchock

annars har de faktiskt mått bra därinne. Inomhusförvaring har aldrig funkat så bra för mig, det är som de tappar livskraften... förutom spinnet då som stormtrivs... men har man ett svalt rum med extra belysning så kanske det går bra
då får skydda oliven mot solen, ett vanligt vitlakan funkar utmärkt eller om du köper vit fiberduk eller juteväv och virar om dom.
alla växter man tar ut måste man avhärda annars får man skador från sol och blåst och av också ibland kyliga nätter beroende på växtslag.
just för oliv räcker det dock ibland att sätta i skuggan i ca 1-2veckor. det beror såklart alltid på oliven själv och läget. mina oliver räcker det med att jag sätter bakom balkongräcket en tid. sedan har dom vant sig vid solen och att vara ute. man får flytta dom soligare och soligare.
har man dom över 5-10grader behövs extraljus för exempel oliv, varmare det är mer ljus och fukt behövs. annars fälls bladen och ohyra kommer.